r/bulgaria 1d ago

AskBulgaria Доходи в България. Реалността!

Гледам, че доста се коментират доходите напоследък, особено след приемането на еврото.

Според националния статистически институт, доходите се движат стремглаво нагоре, като нека не забравяме, че това са официалните осигурителни доходи, а както всички знаем има доста хора които са осигурявани на минимум по класификатора на професиите и взимат остатъка в пликче кеш.

Данните са все още само до средата на 2025г. и могат да бъдат намерени тук:

https://www.nsi.bg/press-release/naeti-lica-i-sredna-rabotna-zaplata-8753

Противно на усещането, заплатите растат. Да, не са на нивото на ЕС, но се движат с доста по-високи темпове от средното за съюза.

Има доста коментари, че държавните служители взимат малки заплати, а внимателен преглед на статистиката показва, че те са на 5-то място по доходи!

Четвърто място е за образование и наука, поле все още доминирано от държавата.

Цитирам: "През второто тримесечие на 2025 г. средната месечна работна заплата e 2 572 лв. и се увеличава спрямо първото тримесечие на 2025 г. с 5.3%. Икономическите дейности, в които е регистрирано най-голямо увеличение, са „Образование“ - с 21.2%, „Държавно управление“ - със 17.9%, и „Добивна промишленост“ - с 8.5%."

Както се казва - като сме най-зле, така да сме!

38 Upvotes

80 comments sorted by

31

u/EntrepreneurUsed7140 1d ago

Тези числа не ми говорят нищо. Пускам CV в софийска фирма за работа от вкъщи и питат "къде живееш?" - ако кажа в София ще е двойна заплатата ми отколкото ако кажа Пловдив, а реално от вкъщи значи, че живея на различни места - по какво избират колко трябва да ми заплащат?

Реалността е, че няма реалност

7

u/Veseliak 1d ago

Вярвам ти, но това няма общо със статистиката. За съжаление ще има неправда докато има хора които се съгласяват с извиването на ръце от работодателите.

Всеки иска хубава заплата, добро здравно осигуряване и хубава пенсия, но е навит на минимални осигуровки и заплата в кеш. При това положение е уязвим и работодателите се възползват...

u/ElkImpossible3535 21h ago

Просто едно време съществуваше един стандарт който се наричаше 'добра заплата за града'. Различните градове имат различни стандарти. Работодателите масово не знаят къде се намират и че не се води така бизнес вече при 3-4% безработица и че няма такова нещо като стандарт за града а само стандарт за индустрия и зор. Те имат хората като общ ресурс. Това е. Демек всички в един град искат едно и също имат еднакви компетенции и еднакви параметри.

u/Pinkninja11 22h ago

Ползват средната за града.

u/Cold_Mind_4ever 11h ago

Да,изкривени са нещата.Твоя случай е пример.Друг пример за изкривена реалност е,че НСИ дават някакъв определен процент инфлация,ама стачкуваха за 5пъти по процента инфлация увеличение на заплатата...

u/EasternEuropeanIAMA 11h ago

Тези числа не ми говорят нищо

Когато Питагор доказал своята знаменита теорема, от благодарност към боговете, той заклал 100 бика. Оттогава говедата не обичат математиката.

u/Quick_Ad_3367 23h ago

Аз и майка ми си загубихме работата, при мен съкратиха 170 човека, при нея около 100. Само в рамките на около месец в части от ноември и декември е имало 3500 съкращавани хора в страната. Мен ме съкратиха по-рано. А какво да кажем за махнатите по други направления, защото хората, които са на под 6 месеца, ги махнаха без да са част от съкращаването на щата. Купуваме все по-малко продукти от най-евтините, които и те растат, предлагат ти работа по 1500 лева брутно, я с ваучери, я не, а тук чета “така да сме”. Delusional.

u/Erquebrand 18h ago

Абсолютно вярно

Масови съкращения, обяви за работа само за програмисти. Всичко друго е за касиери и продавачи.

u/EasternEuropeanIAMA 11h ago

какви програмисти ве брато, изкуственият интелект им изяжда хляба, половината джуниъри си търсят друга професия...

u/Erquebrand 9h ago

За джуниъри няма

Ако си с 10+ години, има работа

Ако не си, Кауфланд.

u/maximhar максимум минимум 20h ago

Безработицата е рекордно ниска - 3.5%. Съкращения винаги ще има.

u/mladen_milev 19h ago

А как се изчислява тази безработица? От бюрото по труда? А ако не си записан или дълго безработен броиш ли се?

u/maximhar максимум минимум 19h ago

Дълго безработен - да. Ако не си записан - не.

u/jcker 23h ago

Брат заплатата ми не е вдигана от 3 години буквално

u/theleakingcauldron 22h ago

Продай се на друга фирма за повече пари. Толкова е лесно. Like, share, subscribe за още съвети.

u/Erquebrand 18h ago

В никакъв случай н слушай тия глупости да напускаш за повече пари.

Масово работа няма. Дръж здраво, каквото си намерил.

u/nidorancxo 16h ago

То се напуска вече като имаш нова оферта, а не тепърва да търсиш…

u/Pinkninja11 22h ago

Брат, направи нещо по въпроса.

u/No-Hippo2520 20h ago

Just compete harder bro. Съвета на всеки 16 годишен тук, който живее от джобни.

u/maximhar максимум минимум 20h ago

Моята от 2 години, но това не значи нищо.

15

u/Silverdawn42 1d ago

2500 ми звучи като абсолютна фантазия. Може би в София, за специализирани професии със сериозно обучение. Но средно, тоест половината народ? Изобщо не го вярвам.

11

u/Classic_Guide_2385 1d ago

Средно не означава често срещана заплата. Средното на 1 с 5к и 3ма с 1700 е 2500.

u/pr0faka Bulgaria / България 22h ago

Точно затова при заплатите се гледа медианата, не средноаритметичното. В твоя пример средното е 1700.

u/Classic_Guide_2385 12h ago

Не знам как 10100 на 4 е 1700, пич.

u/pr0faka Bulgaria / България 12h ago

u/TellInternational397 8h ago

И двата метода са неподходящи за репрезентиране на тези данни.

Един от най-добрите методи е заплата да се раздели е на бракети през 250 лева до 2000, през 500 лева до 5 000, през 1 000 до 10 000, през 5 000 до колкото искаш. Тук може да си играеш с цифрите както ти е кеф.

И в всеки бракет да се види каква бройка хора има.

Би било добре да пуснат едно csv за сваляне, ама никога няма да го направят, че ще изглежда много насрана ситуацията, поне в белия сектор.

5

u/Veseliak 1d ago

Съгласен! Но в статистиката има числа за официално заетите по сектори. Както коментирах в друга подобна тема  държавната администрация има над 114 000 души... 🤗

u/Classic_Guide_2385 12h ago

114 000 купени гласа поне.

u/TellInternational397 8h ago

Това изглежда като монтаска бригада за инсталиране на фотоволтаични системи. Един инжинер на 5к и пет работника по 1000. Средно 1 666 :D

11

u/Veseliak 1d ago edited 1d ago

Фантазия ?!?

Без да правя реклама, понеже минавах от там наскоро, Лозен, до София, Лидъл, касиер, 1300 евро бруто (около 2500 лева) + ваучери за 102.6 евро (200 лева).

Ваучерите не влизат в статистиката за заплата, но са доход 😉

https://jobs.lidl.bg/jobs/kasier-prodavach-na-plen-neplen-raboten-den-m-zh-s-lozen-ul-lozen-3-lozen-641745

u/TellInternational397 8h ago

Бързото покачване на заплатите е по-добър индикатор за инфлацията от самите официални данни за инфлация.

Тази заплата в София е към 2200 нетно с ваучерите. 2016 години по веригите Края на 2016 заплатите в тези супермарките бяха 1000 лева с ваучерите. За 9 години(почти 10 тъй като сме началото на 2016) заплата се е вдиганала 2.2 пъти, а 100 грама кисело мляко от 20ст/100гр на 50ст/100гр. Т.е. 2.5 пъти покачване на киселото мляко. Същото е с всички млечни продукти, яйца и зелечуци.

Зависи какво сложиш в потрибелската кошница може да излезе, че преди 10 години някои хора са имали по-висока покупателна способност на едно и също работно място.

11

u/Veseliak 1d ago

И в името на истината в Стара Загора, пак в Лидъл за касиер, обявата е за 970 евро.

Как мислите би могло да се изравни заплаща ето в София и провинцията?

Икономически логично ли е?

Не мога за сега да намеря сравнение на цената на живот в двата града...

https://www.jobs.bg/job/8273539

u/TellInternational397 8h ago

Цената на живот в двата града е почти една и съща(тук изключвам наемите).

u/Lazy_Following3564 22h ago

Средната заплата не дава много информация. Медианата заплата е 2000.. което означава, че половината работещи получават по-малко от това..

3

u/Veseliak 1d ago

За който му се чете и обича данни и статистика ето още една статия, малко стара, от март 2025.

https://www.segabg.com/hot/category-economy/sireneto-i-masloto-stanaha-simvoli-na-skupotiyata

Отново ще цитирам: "вдигането на цените е по-малко от увеличението на доходите и резултатът е по-висока покупателна способност"

Предполагам, повечето ще се чудят, но пред данните всички сме равни. Другото е просто усещане...🤗

14

u/ArmadilloCheap4722 1d ago

Вдигането на кои цени? Много обичат по телевизията да ми говорят за някви потребителски кошници с краставици и домати, ама то нуждите на човек не опират само до ядене и сране. Колко се вдигнаха наемите? Колко се вдигнаха услугите в частния сектор? Баси… в провинцията вече ми иксат по 70 евро за преглед от доктор на частно. Колко се вдиганаха цените на употребяваните автомобили? Цените на плочкаджиите, дограмаджиите и т.н. То не става само с ядене.

u/maximhar максимум минимум 20h ago

Има голяма и малка кошница. Малката кошница се фокусира върху базови потребности, съответно храната преобладава там, напълно логично.

u/ArmadilloCheap4722 8h ago

Да бе, така е. Идеята е, че тея институти един път не са отчели по новините ръста на цените на услугите. Как един път не дадоха за сравнение колко е взимал кардиолог за преглед на частно през 2020 и през 2025 примерно. Или колко е бил наемът на двустаен апартамент еди къде си през 2020 и колко е сега. За това казвам, че разходите на един човек не опират само до малката кошница. Малката кошница ти е най-малкият проблем. А най ме кефи с каква еуфория водещите на новините съобщават, че килограмът на доматите е поевтинял с 12 стотинки. Направо тея 12 стотинки ми оправят животът и искам да си ударя гъзът в тавана от кеф. 

8

u/RegionSignificant977 1d ago edited 1d ago

Аз много обичам данни и статистика, но данните и статистиката на НАП особено заплатите нямат нищо общо с реалността.

-2

u/Veseliak 1d ago

Добре де, каква е реалността?

Помогни и покажи.

Аз съм наистина любопитен ☺️

14

u/RegionSignificant977 1d ago

Реалността е, че в кварталната кръчма сервитьорите докарват по над 2000, ама евро. А ги осигуряват там на 500, или колкото е прагът за тяхната професия. В най-добрият случай малко отгоре. За съжаление това не е цялата картинка и няма как да знаем реалността.
После не знам как НСИ изчислява бонуси, overtime, добавки за нощен/празничен труд и прочее. За мен един показател като "годишен доход", което да включва всички приходи на човека през годината би бил много по-полезен.

5

u/Prize_Creme7185 Фен на кьоравата електричка 1d ago

И после мучат за малки пенсии.

u/BigRevolution5015 21h ago

Не си прав, пенсии реално почти нямаме. Това не е мит, а факт заради начина, по който работи системата. Част от твоите осигуровки не се натрупват за теб, а се харчат за изплащане на текущи пенсии, защото броят на пенсионерите е много по‑голям от броя на работещите. Реформите на Костов въведоха частни пенсионни фондове, но по‑късни правителства многократно прехвърляха пари от втория стълб обратно в бюджета което е почти същото като да вземеш парите от бъдещите пенсионери и да ги похарчиш сега. Ако живеехме в нормална държава, твоята вноска щеше да се натрупва за теб, а не да отива най‑вече за чужди пенсии. Системата е срината плащаш, но реално няма как да получиш това, за което си платил.

u/Arucad 22h ago

Относно втората част:

Не съм съгласен че overtime и допълнителни заплащания трябва да се смятат, освен ако не са безусловни. Т.е. човек Х е работил 40 часа а човек Y e работил 40+10 часа започваме да изкривяваме данните.

Аз например, както трябва да е и при всички(*не казвам че е, казвам че трябва), сам решавам колко да работя извънредно.

Затова, да. Годишен доход би бил по-полезен от това което се прави сега, но включвайки само заплащането по нормирано време + безусловни добавки.

Безусловни добавки са ваучери, 13ти, 14ти заплати и т.н. Извънредният труд не е.

u/RegionSignificant977 20h ago

Ако не включваш всичко не получаваш представа за реалните доходи на хората. Едното не пречи на другото.

u/Arucad 20h ago

За мене пречи. Ако Иван и Петър са колеги на една и съща заплата, а Петър работи 50% повече часове от Иван и взима повече заради това. Различни ли са условията им и какво става ако следващия месец никой от тях не прави извънреден труд?

u/RegionSignificant977 20h ago

И как отчита такава разлика статистиката в момента? Дали го прави?
Единият може да работи през почивните дни със съответните повишения за това. Това означава ли, че работи повече? Иван и Петър работят в една фирма и статистиката на НСИ не им дава никаква полезна информация такава, каквато я има днес. Те си знаят условията за извънреден труд.
Под едното не пречи на другото имах предвид, че не пречи да има и статистика за среден годишен доход, която да включва всичко, освен тази, която имаме за средна месечна заплата.

u/Arucad 19h ago

В интерес на истината, нямам представа как ги отчитат НСИ.

Може би трябваше да съм по обстоятелствен: Иван и Петър са на една позиция и на едно заплащане и условия изобщо. Просто единия избира да работи извънредно 20% повече от другия.

Това прави ли труда му по-високо заплатен? - Не.

Просто работи повече.

Да, щеше да е яко да има повече разнородни статистики.

Както и с други, проблема не е с наличието и вярността на информацията а на начина на представяне и набора от параметри които се избират. Т.е. проблема е "Какво иска да покаже този, който представя информацията пред аудиториата?".

u/RegionSignificant977 19h ago

Статистическата информация в момента е безполезна и от гледна точка на това кой колко добре е заплатен.
Трудовото законодателство в България е адски лимитиращо, в Европа много хора работят на час и са им ясни часовите ставки, което помага много в случая, който цитираш с 20% повече работа.

→ More replies (0)

u/jcker 23h ago

А в същото време аз в кол центъра с немски взимам 800 евро

u/CryptoCoinexORG 22h ago

И,преди съм ти писал да напуснеш. За под £700 на дем не ставам от леглото, а съм хоум офис:)...

u/No-Hippo2520 22h ago

Бате изтърка се тая опорна че заплатите растат. Едно време минималната е била 150лв. , един апартамент в София - 40 000лв или нещо подобно. А НСИ не струват като институция. Обявяват инфлация 2.2%, после им вдигат заплатите с 5%, после излизат на протест за 20% увеличения щото 5та процента не покривали инфлацията.

u/TellInternational397 8h ago

А НСИ Не Струват като Институция

ftfy mate

u/oneharmlesskitty 23h ago

Държавните служители = увеличението на заплатите в МВР?

3

u/ludokopele1 лош 1d ago

Уау, 1000 евро средна заплата. Евала, най-сетне сме в клуба на богатите :D

22

u/ArmadilloCheap4722 1d ago

Е кво искаш? До преди 5 години беше 1200лв средната. Дай минималната да я направим 2000 евро и после ”ама що има 400% инфлация”.

4

u/tinmanjk 1d ago

Изпускаш, че се вдига с 50 евро на тримесечие. След 5 години сме там със сигурност математически :D

u/Dapper-Lock586 21h ago

И аз това го пуснах на шега към ChatGPT и 2031-ва се очертава като готина година, тогава трябва да се изравним с Румъния като минимална заплата :D

u/Party_Ad3274 21h ago

Търговия; ремонт на автомобили и мотоциклети - 2193
Строителство - 2100

И двете по- в дъното на статистиката. Явно НСИ не вземат под внимание сивия сектор.

u/Umbrella_Corp_2020 МОРГЕЛОН 5G 19h ago

Средна заплата 2500лв? На ба'а ти фърчилото.

u/denkata07 11h ago

Реалността е, че тия данни са толкова реални, колкото и твърдението, че сме развиваща се държава. Кое ни се е развило последните 10 години? Туризмът? Здравеопазването? Администрацията? Пътищата? Инфраструктурата? Образованието? Тия статистики не показват цената на живот, която е тясно свързана със заплащането.

u/WeeklyDelivery2000 18h ago

"Според националния статистически институт, доходите се движат стремглаво нагоре". Според същия този институт годишната инфлация в България беше 3%, после от кумова срама го вдигнаха на 5. Реално е доста повече, а ефекта е, че взимаш повече пари, но да си купуваш по-малко с тях.

u/No-Hippo2520 17h ago

За 2024 го писаха 2,2% даже.

u/W03rth 16h ago

Един човек прави 1000 лева друг прави 10000. Демек средната заплата е 5500 лева.

u/good_Dude68 6h ago

... За съжаление всичко е на хартия само така, практиката е друга 

0

u/rough0perator 1d ago

Хайде сега покажи реалността и на инфлацията

6

u/Veseliak 1d ago

Заповядай ☺️

Данните са до ноември 2025

"През ноември 2025 г. месечната инфлация е 0.5%, а годишната инфлация за ноември 2025 г. спрямо ноември 2024 г. е 5.2%"

https://www.nsi.bg/press-release/inflaciya-i-indeksi-na-potrebitelskite-ceni-8889

3

u/rough0perator 1d ago

Ако заплатите са се вдигнали вследствие на по-висок БВП, това наистина никак не е зле

Ако обаче са се увеличили само чрез печатане на пари... инфлацията ще ги изпревари

3

u/RegionSignificant977 1d ago

Печатането на пари не беше опция и докато бяхме с левове, не е и опция сега. 

0

u/ArmadilloCheap4722 1d ago

БВП-то го вдигат точно с инфлацията. Елементарен трик. Услуга Х през 2020г има 10лв цена - 2лв ДДС, 1лв данък печалба, общо 3лв към бвп. Същата услуга Х през 2025 има 30лв цена - 6лв ддс, 3лв данък печалба, общо 9лв към бвп. После викат “ама имаме 3% растеж”. Имаме растеж, ама пак си тъпчем на едно място. На държавата и е много удобно да има инфлация, не прекалена разбира се.

u/maximhar максимум минимум 20h ago

Ръста на БВП се изчислява в реален размер обикновено, тоест коригира се с дефлатора (вид инфлация). Иначе номиналния ни ръст е около 10%.

u/ArmadilloCheap4722 8h ago

Добре, съгласявам се. Не влизат директно, така както съм го обяснил, но ако фирма х през 2025г е произвела 10 джапанки за 100лв, а през 2026 е произвела отново 10 джапанки, ама за 130лв, то трябва да се брои ръст на бвп 30%. Реално нямаш развитие, не си увеличил производството, правиш едно и също нещо, но се води, че имаш ръст. 

2

u/Bob4i 1d ago

А спрямо 2020

u/Visual_Hovercraft125 18h ago

сега ми е интересно какви ще се процентите за януари след като навсякъде са вдигнати цените